Recension: ”Torka aldrig tårar utan handskar – Döden”

20130928

130920 Torka aldrig tårar

Med sista delen i serien om när aids drabbades Sverige, avslutar Gardell i "Döden" kärlekshistorien mellan två unga män.

Den tredje och avslutande delen av Jonas Gardells episka 80-talskildring knyter samman säcken av Rasmus och Benjamins kärlek. För några veckor sedan släpptes ”Döden”. MT har läst den.

Text: Karin Jonsson

De tidigare delarna av triologin: ”Kärleken” och ”Sjukdomen” presenterar den blyge Benjamin, ett Jehovas vittne och Stockholmare. Där får vi även möta Rasmus, yrvädret av lockar från Koppom i Värmland. Deras historier vävs samman med andra män i det kollektiv av utstötta de bildar. De är homosexuella i ett Stockholm för trettio år sedan. Övriga världen stöter dem längre och längre bort från sig. ”Bögpesten”, hiv och aids skrämmer. Benjamin och Rasmus flyttar ihop och bryter kontakten med Benjamins starkt troende och fördömande föräldrar. Rasmus har, som en i raden av vännerna, insjuknat i aids. Vid hans dödsbädd utspelar sig den sista epoken av ”Torka aldrig tårar…”.

Vännerna bär kistor

Den tredje och sista boken tar vid när begravningarna blir vardag för Benjamin och hans livskamrat. Umgänget, vännerna blir allt färre. De som lever kvar bär kistor. De sörjer. Men inte en enda av de avlidna vännerna äras med bidrag till forskning inom hiv och aids. Istället blir de döda hedrade med Cancerforskningsbidrag och gåvor till självmordförebyggande fonder. Ingen utanför kretsen av homosexuella erkänner den riktiga dödsorsaken: aids. Först när den excentriske Paul dör så skänks pengar till rätt ändamål. Han bjuder till begravning på en teater där gospelkör, getter och transor tillsammans sjunger mot en öppen kista.

En "felprodukt" av arten

Förutom scenerna vid Rasmus dödsbädd, uppspelas parallellt den passionerade kärlekshistorien från innan sjukdomen drabbades paret. Det går att känna på den kärlek som Rasmus och Benjamin känner för varandra. Det är något magiskt med den. Gardell skriver om Albinoälgen, den vita skogskonung som Rasmus såg som liten i Värmlandsskogarna. Denna speciella vita älg som många ville skjuta, då det ansågs vara en ”felprodukt” av arten. Liknelsen slår hårt. Ett människoliv och en vit älgs öde liknas vid att de är av felande sort. Det gör ont att veta om denna diskriminering som fortfarande river på nutidens svarta tavla. Jonas Gardell skriver ständigt aktuellt. Det blir aldrig tjatigt när det är för människors lika rättigheter. Denna avslutande del av seriens triologi är liksom de tidigare: mästerverk. Mästerverk över ett Stockholm, Koppom och Sverige som inte fått talas om förr. Gardell belyser den historia vi inte får glömma.