Bokrecension: Nyckeln av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren

20131128

MG 3466 2
I den sista delen av den populära Engelsforstrilogin står världen på gränsen till undergång. De Utvalda måste samarbeta mer än någonsin för att stoppa apokalypsen. Nya fiender dyker upp och lojaliteter ifrågasätts. Spänningen är olidlig.

Text och foto: Saga Bard

Historien berättas ur synvinkeln på de fyra huvudkaraktärerna, De Utvalda: Minoo, Anna-Karin, Vanessa och Linnéa. Som läsare får man känslan av att befinna sig i deras hjärnor, vilket förstås är meningen. Som inneboende i dem är det omöjligt att inte reagera och tänka på exakt samma sätt som författarna beskriver under handlingens gång, vilket får en att känna sig som en del av historien. En del i cirkeln som ska stoppa demonerna från att ödelägga den värld vi känner och lever i.

Boken präglas till stor del av ovissheten och oron De Utvalda känner. Tecknen som tyder på att världen snart går under visar sig med allt tätare intervaller. Fortfarande återstår frågor att besvara. Hur ska undergången stoppas? Vad är det som krävs? Tiden håller på att rinna ut och De Utvalda måste hålla ihop om de ska kunna förhindra den. Men hur enkel är uppgiften när en av dem sviker? Eller när en gammal fiende återvänder till orten för att hämnas?

Vad som gör spänningen så olidlig alla 813 sidor igenom är att man som läsare också ställer sig de här frågorna. Vi vet lika lite som De Utvalda hur operation rädda världen ska gå till. Många gånger under händelseförloppet måste jag till och med lägga ifrån mig boken för att jag inte vågar fortsätta. Tanken på vad som eventuellt kan hända på nästa sida är för outhärdlig. Exempelvis när domedagen anländer. På gränsen mellan liv och död ställs De Utvalda inför ett otroligt svårt val. Oförutsägbarheten över hur de kommer agera är så påtaglig att håret reser sig i nacken.

Nyckeln håller precis samma klass som föregångarna, om inte högre, och är precis som en bra bok ska vara. Fängslande. Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren går in i karaktärerna på djupet och blottar precis allt de tänker och känner, med ett språk som är så felfritt att det borde prisas. Likt föregångarna är Nyckeln relativt lättförståelig, utan obegripliga parallella handlingar. Författarna besitter en obeskrivlig förmåga att fånga sina läsare från första till sista sidan.

I samma veva som jag avslutar boken hugger sorgen tag i hjärtat. Nyckeln markerar slutet på en fantastisk trilogi. En trilogi som satt svensk fantasy på litteraturkartan.